Zima v Livignu pomalu končí, letní sezona začíná

Text a foto: Dagmar Janoušková

Pohled na Zugspitze
1 312

Je sice konec dubna, v Livignu se ještě lyžuje, ale milovnici cyklistiky se nemohou již dočkat až sleze sníh a horská sedla se stanou výzvou.

Reklamy

V zimě je Livigno ležící v provincii Lombardie na hranicích mezi Švýcarskem a Rakouskem složitěji přístupné. Většina návštěvníků přijíždí tunelem Munt la Schera, který byl otevřen po výstavbě  přehrady v roce 1965. Přejezd ze Švýcarska  sedlem  Forcola di Livigno je v zimě uzavřená. Třetí možností je přijet přes Bormio sedlem Foscagno, ale to cestu poměrně hodně prodlouží. Z České republiky je Livigno vzdálené necelých 700 km. Do Mnichova je cesta po  dálnici, navigace vás provede vnitřním okruhem a tak můžete obdivovat  úžasnou architekturu staveb,  které byly postaveny pro  Olympijské hry v roce 1972. Vznosná konstrukce hlavního stadionu  vzbuzuje úžas i po padesáti letech. Projíždíme Bavorskem směrem na Ga-Pa a vjíždíme do Rakouska. Tunel, který objíždí Landeck cestu urychlí. Jen nezapomeňte, že pro průjezd tunelem musíte mít rakouskou dálniční známku ( 9,70 Eur). Pak už následuje švýcarská hranice  na mostě  Martina. Po pravé ruce minete v rozmezí deseti kilometrů dva vjezdy do lyžařského střediska Samnaun, které je bezcelní zonou a patří díky propojení s rakouským Ischglem k velmi navštěvovaným.

Cesta se vine kantonem Graubünden a kousek za půvabným městečkem Zernez dojedete k tunelu Munt la Schera. Tunel je jednosměrný a tak se může stát, že budete chvíli čekat. Režim vjezdu do  tunelu je regulován  v sobotu, kdy přijíždí a odjíždí většina lyžařů. Tunel je zpoplatněn a informace najdete na www.ekwstrom.ch.  Obousměrná známka stojí  od neděle do pátku 35 Sfr, v sobotu 42 Sfr. Pro motoristy tady platí povinnost zimních pneumatik a jsou doporučeny sněhové řetězy. Výjezd k tunelu může být za extrémních sněhových podmínek  omezen.  Bez zimního vybavení vaše auto bez milosti odstaví. Za roky ježdění  do Livigna  jsme  tuto extrémní situaci  zažili jen jednou a musím potvrdit, že švýcarští policisté byli nekompromisní a sehnat v tu chvíli řetězy bylo téměř nemožné. Proto jezdíme do Livigna zásadně s autem 4×4. Letos to byla oblíbená Škoda Karoq, v dieselové verzi 2.0 l, sport line, která splňuje všechny požadavky na pohodlné auto pro rodinnou dovolenou. Musím pochválit vynikající automatickou převodovku,  pohodlné přední sedáky,  úložný prostor  a také navigaci.  Celkem jsme ujeli 1390 km a spotřeba byla 6,6 litru/100 km. Jeli jsme převážně po dálnici a 1/4  po vysokohorských silnicích.

Podobné příspěvky
Reklamy

 

Livigno

A pak už jste v jiném světě. Za vámi zůstane svět před tunelem a před vámi je dvě desítky kilometrů dlouhé údolí Livigna, které leží ve výšce 1816 m n .m. a nejvyšší bod je 2800 m n.m.  Po obou stranách údolí  je množství kvalitních sjezdovek v celkové délce 115 km.  Obě části  Motolino a  Carosello 3000, jsou propojeny  bezplatným skibusem. Součástí areálu Motolino  jsou dva velké snowparky a plno menších vleků a parků pro děti. Restaurace a bary jsou samozřejmostí. Protože nejen sjezdováním živ je člověk  celým údolím vedou  běžecké stopy v délce více než 30 km. Stopy jsou upravovány  pro klasiku i skating naprosto excelentně, ale za vstup na stopu se platí.  Buď musíte mít aplikaci v mobilu nebo dostanete papírovou pásku na ruku. Cena se pohybuje do 5 Eur za den. Za tak luxusní stopy jsme rádi zaplatili. Pro fajnšmekry je tady možnost heliskiiingu, skialpinismu nebo výletů na sněžniccích.  Milovníci adrenalinu  a rychlých aut, tady najdou fantastickou  ledovou  dráhu, kde se můžete pod vedením instruktora vyřádit při icedrivingu. Kdo miluje plavání a vodní hrátky, tak nesmí zapomenout navštívit Aquagrandu, největší  vodní radovánky v oblasti.

Bezcelní zóna

Historie daňových výhod pro Livigno sahá do 16. století, důvodem byla nepřístupnost údolí,  odlehlost a chudoba  a také velmi obtížná kontrola pašeráctví. Osvobození od cla dal Livignu již v roce 1805 Napoleon Bonaparte  a tento zvláštní  daňový a celní režim, který platí dodnes,  je velice výhodný pro turismus.  Neplatí se zde DPH, spotřební daně a do určité míry ani clo.  Ceny jsou nízké především u alkoholu,  cigaret a tabáku,  parfumerie, oděvů a pohonných hmot. Během pobytu lze vše nakupovat neomezeně, ale vývoz podléhá velmi přísným pravidlům.  Například cigarety jen dva kartony na osobu, tvrdý alkohol jen 1 litr. Za tunelem Munt la Schera kontroluji hranici  švýcarští celníci  a v sedle  Foscagno italští.

Livigno má asi sto různých restauraci a barů a specialitou jsou whiskerie, kde můžete ochutnávat neobvyklé whisky.  Pro gurmány  a milovníky sýrů nabízí Livigno zajímavou mlékárnu s autentickými místními sýry a dalšími lahůdkami (www.lateralivigno.it).  Na promenádě je více než 250 obchodů a značkových boutiques a nakupování tady přináší skutečnou radost.

Jak jsem již podotkla na začátku, zima se blíží ke svému závěru a Livigno po krátkém oddechu přivítá množství cyklistických nadšenců. Neznám vášnivého cyklistu, který by netrénoval v Livignu. Přejezd okolních sedel je vždy výzvou. Tak neváhejte, zkuste Livigno navštívit v létě. Třeba jen na procházky. Množství útulných penzionů a přivětiví majitele vas nezklamou.  

Booking.com
Mohlo by se vám také líbit