Cestujeme světem
Cestování za poznáním světa. Reportáže, destinace, rady, tipy a informace přímo od cestovatelů a pro ně.

Houseboatem po českých vnitrozemských vodních cestách

foto: autorka

191

Ačkoliv jsem až tak nevěřila, že splouvat „Baťák“ na „vodním domě“ rychlostí max 8 km/h může představovat extra dobrodružství, čekalo mě vcelku velké překvapení. Vydat se plout po kanále nebylo až tak mým snem, ovšem jsem pro každou novou zkušenost a vyplatilo se. A v čem tedy spočívá kouzlo a zábava v plavení se po jednom z českých vodních kanálů? Vyjmenovat mohu hned několik důvodů…

Původně jsme cílili na vnitrozemské vodní cesty v zahraničí. Konkrétně v Holandsku. Ovšem díky nastalé situaci omezení cestovaní spojené s koronavirovou pandemií, padlo rozhodnutí proplouvat se Českem houseboatem.

Poprvé na lodi…

Až posléze mohu zhodnotit, že to byla výborná volba začít nejprve u nás. A to z několika důvodů. Zejména člověk se „naučí plavat v malé hloubce“. Ačkoliv je hloubka v kanále cca 1,5 metru, tak tím chci říct něco jiného…

Máte zde totiž možnost vyzkoušet si plavbu na malém, vcelku málo frekventovaném a relativně přehledném úseku, než se pustíte do několika stovek kilometrové změti vodních cest v Holandsku či ve Francii. Ovšem vřele doporučuji udržovat pozornost na 100 % i na Baťově kanále, ať vás to nezavede na jez nebo nezahnete špatně (jako se nám téměř přihodilo v Hradišti, je opravdu dobré dívat se občas i do mapy, i když to může znít směšně vzhledem k velikosti kanálu).

Výhodou oproti zahraničí je i cena za houseboat. Za víkend (ač rezervujete od pátku, tak proškolení a předání lodi probíhá ve čtvrtek navečer) zaplatíte kolem 6 000 Kč. Z mého zběžného zjišťování cen v Holandsku se jedná asi o dvojnásobně nižší cenu.

Pár důležitých poznatků…

A zde máme několik zajímavých faktů… Obecně pojem kanál v tomto kontextu představuje vlastně řeku, ale na rozdíl od ní je vytvořen uměle, a to většinou za účelem plavby lodí. V Čechách najdeme hned několik kanálů, zejména v Jižních Čechách.

Na houseboatu lze splouvat samozřejmě i pomalu tekoucí řeky. I trasu Baťova kanálu prolínají úseky, kdy se plavíte po řece Moravě (v číslech 27 km po řece a 24,8 km po kanálu). A k samotnému „Baťáku“. Ten se nachází ve Zlínském kraji a měří (v doplnění o říční úseky) cca 52 km. Plout můžete v jeho nejdelší trase z Otrokovic až po slovenské Skalice. Část trasy dokonce vede po hranici mezi námi a slovenskými sousedy. Přístavů zde najdete 8 a 13 plavebních komor, které slouží k překonávání výškových rozdílů hladiny vody na kanále (aneb přes jez to s houseboatem moc nejede…).

Zjistěte si, kde se dá kotvit…

A když jsem zmínila ty přístavy, tak jedno upozornění: Kotvit s lodí můžete teoreticky všude, kde to není vyloženě zakázané. Nicméně v praxi to není přijímáno zrovna pozitivně. Po okrajích kanálů občas zahlédnete „po domácku“ postavená mola a domácí si tvrdě brání své právo (tím si nejsem jistá) na výhradní kotvení v těchto místech. Nicméně upozornění v podobě cedule s nápisem zde většinou nehledejte. Místní si to většinou hlídají sami a upozorní vás (většinou spíše nepříjemně, asi se o kotvení pokouší neustále někdo), že tam tedy né…

Raději si vždy ověřte, kde se dá s houseboatem kotvit

Kde začít s plavbou?

Obecně je víceméně jedno, z kterého z 8 přístavů vyplouváte. My si vybrali lodní společnost Baťák na člunu, kterou mohu vřele doporučit. Velmi dobrý přístup majitele plus jsme dostali lahev Bohemky na uvítanou. Vyjížděli jsme ze Strážnice, z druhého, menšího přístavu, který je pojmenovaný „Ostrov Pepka námořníka“. Existuje velmi velké množství agentur, které půjčují lodě, nicméně zájem o půjčení je obrovský, plánování případné cesty vyžaduje větší časovou rezervu.

Největší výzvu na kanále pro mě představovalo neoťukat (ideálně se vůbec nedotknout) v přístavu další lodě – zejména místních, jsou na to vysazení (v sezóně se tam plaví denně několik desítek nezkušených kormidelníků a přeci jen je vcelku obtížné s lodí zacházet). Ovšem neočekávejte žádné katastrofické scénáře, i když člověk trochu ťukne do souseda, tak se nic zásadního nestane. Nebo alespoň já jsem nepotkala žádné trosky lodí…

- reklama -

Houseboatem po Baťově kanále…

Ještě se přesuneme k zajímavostem z historie Baťova kanálu. Na internetu se toho dočtete hodně, ovšem pokud narazíte na sdílnou obsluhu komor, info můžete mít doslova z druhé ruky (děti pamětníků). V Petrově jsme padli na jednoho takového. Pověděl nám třeba, že při splutí celé trasy překonáte cca 18 m výškového převýšení. Nebo že při budování vodní cesta v letech 1935–1938 zde našlo práci kolem 1500 pracovníků, a to byl také jeden z důvodů, proč výstavbu kanálu financoval velkou měrou stát.

Z výpovědí místních se zdá, že Tomáš Baťa je v regionu oblíbený. A proč se vlastně rozhodl postavit tento kanál? Kupodivu výstavba údajně představovala levnější cestu pro dopravu lignitu („mladší hnědé uhlí), než jakákoliv jiná forma dopravy. Lignit se těžil z Ratíškovických dolů (které vlastnila firma Baťa) a dopravoval se do Otrokovic, kde sloužil jako palivo v tepelné elektrárně, jež zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou. Zajímavostí je, že nákladní čluny byly bez motoru, a proto čluny poháněly (po břehu) nejprve koně, poté traktory. A z toho důvodu si můžete všimnout i podchodů pod mosty. Tyto podchody jsou postaveny na vnitřní straně pod mostem, nad vodou. Tímto způsobem bylo možné čluny s nákladem táhnout plynule.

Vysoká budova sloužila k překládání lignitového uhlí z železnice na lodě

Zajímavostí na trase uvidíte několik. S dopravou lignitu souvisí Výklopník v Sudoměřicích. Vysoká budova sloužila k překládání lignitového uhlí z železnice na lodě. Vagóny s nákladem se pomocí lanového navijáku vytáhly dovnitř výklopníku takovou kolébkou s výsypkou. Nakloněný vagon pak čelními dveřmi vysypal prašný lignit do připravené lodi. Zařízení a budovu si za malý poplatek můžete prohlédnout a počíst si i spoustu informací o Baťově kanále. Nyní budova slouží nejen jako „muzeum“, ale také jako vyhlídková věž (dle mě pro odvážlivce!). A také zde najdete jednu z mnoha hospůdek.

Na kole kolem kanálu…

Kromě plavby se můžete snadno přesunout i na cyklo trasy. Některé houseboaty mají držáky na kola a můžete si tedy vyjet na projížďku z jakéhokoliv přístavu. Mě osobně se líbily i procházky po okolí. Ve Strážnici jsme si prošli zámecký park a dostali se až na náměstí. Avšak nedostali jsme se do Skanzenu, který nám místní také doporučovali. Ve Veselí se nachází vcelku hezký park s dřevěnými sochami a zelenými bludišti a hlavně restaurace Astoria, kde moc dobře vaří (sice interiér nic moc, ale jídlo výborné).

Baťův kanál lemují i četné cyklotrasy Kolo si s sebou můžete vzít i na houseboat

Kouzlo houseboatu

Ovšem tím naprosto nejkouzelnějším pro mě byly noci na housboatu. Na celé trase najdete přístavy méně frekventované i více. Vybíráte si, zda přespíte na místě, kde slyšíte hudbu z restaurací, ruch městečka, máte přístup k elektrice či sprchám. Nebo zakotvíte na hůře vybavených místech. To jsem si užívala nejvíce. Přímo v přírodě. Večer můžete poslouchat žáby a pozorovat hvězdy téměř bez světelného smogu, k ránu velmi intenzivně prozpěvuje velké množství různých druhů ptactva (plus asi i ty žáby, to jsem nějak nedokázala identifikovat v té záplavě zvuků). Nicméně dohromady se jedná o velmi příjemný harmonický zážitek. A když se vám poštěstí, zahlédnete k ránu ledňáčka či bobra.

V okolí kanálu můžete poslouchat nejen žáby ale i velké množství prozpěvujících druhů ptactva

Doporučení na závěr

Sezóna začíná dle počasí, ale většinou se pohybuje v rozmezí měsíců květen až září. Vřele doporučuji vyjet mimo vypjaté letní prázdniny. Mojí zkušeností je květnová plavba houseboatem a už tak se zde vyskytovalo vcelku velké množství dalších plavidel. Na Baťáku jich údajně kotví něco kolem 130. Během léta se dle slov místních stává běžně, že před komorami čeká i přes deset lodí v jednom směru (do komory se vejdou tak 4 lodě). Napuštění či vypuštění komory trvá cca 15 až 20 minut, takže si každý dokáže spočítat, že mohou nastat i vcelku velké časové prodlevy… nicméně co komora, to občerstvení, takže i prodlevy mohou představovat vítanou skutečnost na vaší plavbě houseboatem.

Může se hodit:

I pro cesty po Česku si můžete sjednat pro pocit klidu cestovní pojištění na cesty s 50% slevou, které najdete na tomto odkazu.

Obytná vozidla HYKRO

Prodej a půjčovna obytných aut a karavanů - skladem více jak 130 vozů

Mohlo by se vám také líbit
Obytná vozidla HYKRO

Prodej a půjčovna obytných aut a karavanů - skladem více jak 130 vozů

Načítám...