Zážitek, to je rafting na Salze

Foto: autorka

2 254

Léto ještě neskončilo a vypadá to, že ještě nějaký týden vydrží i hezké počasí. Máme pro vás tip na prodloužený víkend u sousedů v Rakousku. Jmenovitě v regionu Hochsteiermark, kterému se také říká zelené srdce Rakouska. Leží mezi štýrským Semmeringem, sahá až k pohoří Hochschwab a dále k městečku Mariazell a Leoben.

Reklamy

Jednoho červencového dne jsme se rozhodli, že dětem připravíme před cestou k moři adrenalinový zážitek na vodě. Ubytovali jsme se v poutním místě Mariazell, ale hned ráno jsme vyjeli do malebného horského městečka Wildalpen, kterým protéká řeka Salza, a která je vyhlášeným rájem pro milovníky raftingu, canyoningu a dalších vodních hrátek.

Rafting na Salze

Chtěli jsme, aby si děti užili pravý rafting na divoké vodě. Žádný umělý kanál, skutečná pravá přírodní voda. Splutí jsme měli objednané u raftařské společnosti Liquid Lifestyle. Po krátkém představení, byli jsme dva dospělí a dvě děti 14 a 12 let, jsme si oblékli neoprenové obleky, dostali jsme plovací vestu, přilbu a pádlo, vše od české firmy HiKo a vyjeli jsme k řece. Smaragdově zelená Salza je jedinou nezastavěnou přírodní řekou v Evropě a patří tak k nejkrásnějším. Vodu z řeky můžete pít a to už nebývá obvyklé. Splutí téměř 20 kilometrů divoké řeky, které podle výšky vody má obtížnost WW (wildwasser) 3 – 4 nenechá nikoho chladným.

Reklamy

Nemám ráda nástupní rituál, kdy raftařský guide, v našem případě průvodkyně, pošle všechny účastníky do ledové vody. I přes neopren se ledová voda zakousne do těla. Peřeje pění, řeka hučí a množství obřích balvanů, za kterými se tvoří velké válce zvyšuje adrenalin. Raft poskakuje, chvílemi se točí dopředu, dozadu, dostáváme ledové spršky do obličeje, ale raft se jeví jako bezpečné plavidlo. Aby nebylo adrenalinu málo, vysedáme pod asi pětimetrovou skálou, abychom si vyzkoušeli skok do ledové vody. Jsme stejně promočení, tak je to jedno.

Podobné příspěvky

Po chvíli se údolí sevře, vjíždíme do pověstné soutěsky. Za vysokého stavu vody, lze tuto část sjet jen se zkušenou posádkou, která dokáže s raftem prokličkovat mezi velkými vodními válci a peřejemi. I když vodu máme všude, na závěr ještě opět přijíždíme pod sedmimetrovou skálu, ze které se odváží skočit je nejmladší Max. Za svůj nebojácný skok je odměněn potleskem. Každá cesta jednou skončí, i tento zážitek je za pár hodin u konce. Vracíme se mikrobusem do Wildalpenu, loučíme se kormidelnicí a vracíme se do Mariazellu. Tak příště musíme vyzkoušet rafting na jiné řece.

Mariazell

Do Mariazellu nás nepřilákala jen vzpomínka na mou babičku, která sem na počátku 20. století putovala pěšky z Moravy, aby si přinesla svatý obraz nad manželskou postel, ale především významná bazilika v centru městečka. Uvnitř se nachází posvátná soška panny Marie (Magna Mater Austriae), Velká matka Rakouska, Matka slovanských národů a Velká paní Maďarů. Po celý rok je soška oděná do drahých vyšívaných šatů, podobně jako Pražské Jezulátko.

Prvními významnými poutníky byli moravský markrabě Jindřich a jeho žena, kteří se do Mariazell u vydali, aby si vyprosili uzdravení z těžké nemoci. Jako poděkování za uzdravení nechal markrabě založit roku 1200 románskou kapli a tento letopočet je vidět i na reliéfu hlavního vchodu do basiliky.

Během staletí změnil kostel několikrát svoji podobu, původně byl románský, později gotický. Dnešní podoba baziliky pochází ze 17. století, kdy už svými rozměry nestačila velkému množství poutníků a prošla rozsáhlou barokní přestavbou. Gotická část je 42 metrů dlouhá, 20 metrů široká a 19 metrů vysoká. Celková délka chrámové lodi je 84 metrů a šířka 30 metrů. Poutníci do Mariazellu putují několikrát za rok a odhadem se jejich počet blíží jednomu milionu ročně. Atmosféra poutního místa na nás silně zapůsobila, je to místo plné energie a pokory.

Kromě baziliky a pěkného náměstí s permanentním tržištěm, je naproti chrámu úžasná kavárna a cukrárna Pirker, kde jsme ochutnali místní specialitu, perníčky. Recept na směs koření na jejich výrobu je rodinným tajemstvím. V současné době manufaktura nestačí poptávce, která už dávno překročila hranice Rakouska. Pokud vás sladké nebere, tak přejděte ulici a navštivte místní palírnu a ochutnejte šnaps.

Bürgeralpe & Holzknechtland

Odpoledne jsme vyjeli lanovkou na Bürgeralpe, nejpopulárnější kopec nad Mariazellem, který je zajímavý především pro rodiny s dětmi a pro mladé. Park Holzknechtland, nenásilnou formou ukazuje dětem jak důležitou surovinou je dřevo a jak těžký je život dřevařů i v moderní době.

Jezero Kristallsee

Na jezeře Kristallsee je pro děti připraveno plno vodních hrátek, včetně jízdy na člunu či na prkně. Naši kluci neodolali, opět si oblékli přilbu a plovací vestu a nechali se lanem doslova vláčet na nafukovacím člunu přes jezero. Radost z toho měli k popukání, neboť člun občas vystřelil na výšky a oba shodil do vody, která nebyla zrovna nejteplejší. Odměnou jim byla v místní kavárně obří buchta, kterou nedokázali spořádat. Večer se na otevřené scéně nad vodou střídají populární kapely.

Jak se sem dostat?

Z České republiky jste v Mariazellu za pár hodin. Městečko obklopené ze všech stran horami je dostupné z několika stran. My jsme přijeli od Lince, ale lépe by bylo přijet po dálnici od Vídně. Vzhledem k neustálým objížďkám a prodlevám na D1 jsme zvolili cestu tam i zpět přes Linec a dále přes Lienzen a Leoben po A9. Z dálnice odbočíte v Bruck an der Mur a pokračujete směrem na Mariazell. Vzdálenost od Prahy je necelých 500 kilometrů. Prázdniny sice končí, ale září je v alpských regionech nejkrásnějším obdobím pro vandrování, kulinářské zážitky a také pro trochu adrenalinu.

Může se hodit:

pension Petershof8623 Aflenz

Hotel Post Karlon in Aflenz

Wildalpen – rafting:

www.liquid-lifestyle.at Cena za půldenní rafting na Salze je 59 Eur, včetně zapůjčení výzbroje a výstroje. Na Salzu nemůžete podle rakouských pravidel přijet s vlastním raftem a musíte využít pouze komerční nabídku místních raftařských společností.

A nezapomeňte ani na cestovní pojištění! Cestovní pojištění na cesty s 50% slevou a nejvyšším krytím najdete na tomto odkazu.

Mohlo by se vám také líbit