Z Mount Rainier na Mauna Loa

Foto: Dagmar Janoušková, Damjan Prelovšek

1 337

Hlavou mi letí text knihy Očarovaná Havaj od Miroslava Stingla a začínám věřit, že tady, uprostřed Tichého oceánu, 3 200 km od americké pevniny, můžeme prožít řadu neuvěřitelných dobrodružství.

Reklamy

Mount Rainier

Je začátek července, ale kolem nás je vysoká vrstva sněhu. Silnici vroubí sněhové bariery a my stoupáme do výšky 1 600 m n.m. k hotelu Paradise Inn. Ten bude naším výchozím bodem k výstupu na sopku Mount Rainier (4392 m n.m. ) ve státě Washington. Tady, několik tisíc kilometrů od Havaje, začíná náš aklimatizační pobyt před plánovaným výstupem na nejvyšší sopku Havajského souostroví – Mauna Loa.

Naším cílem je základní tábor Camp Muir pod vrcholem hory. Cesta měla být jen vysokohorská, bez ledovcového vybavení, ale počasí je mizerné, fičí ostrý vítr a vyšlapaná cesta ledovcem se ztrácí. Naštěstí je docela dobře značena. Na kost promočení jsme v poledne v cíli. Camp Muir je jen shluk malých neútulných chatek, kam mají přístup pouze ti, kteří pokračují s průvodcem na vrchol, což mi tři nejsme. Musíme zůstat v nečase venku a pobyt tady zkracujeme na minimum a začínáme sestupovat. Ledovec je rozbředlý, boříme se po kolena do sněhové břečky a cesta dolů k hotelu je nekonečná. Druhý den absolvujeme další aklimatizační výstup, ale již bez sněhu a ledu.

Reklamy
Podobné příspěvky

Vzhůru na Havaj

O dva dny později přistáváme po pětihodinovém letu v deštivém Hilu na Big Island (někdy je nazýván Hawaii Island). Vyzvedáváme si SUV Dodge Journey a vyjíždíme za deště a větru na vrchol nejvyššího tichomořského vulkánu, již vyhaslou Mauna Kea (4205 m n.m.).

Je to neuvěřitelné, ale až na samý vrchol se dostáváme autem. To se sice v řídkém vzduchu trápí, lávová cesta s ostrými zatáčkami dává řidiči zabrat, ale těsně před západem slunce zastavujeme u šesti největších světových teleskopů. Vznešený dojem na nás dělá Gemini, teleskop o průměru 8.1 metrů, Subaru Telescope o průměru 8.3 m a Keck observatory, dva teleskopy o průměru 10 m.

Vulkán nás na vrcholu přivítal sluncem, sněhem, vichrem a teplotou po nulou. Připadám si jak na jiné planetě, bílé kopule jiskří, kolem narudlá láva, v mrazivém vzduchu vypadá vše až mysticky a neskutečně. Hra barev a stínů rychle končí, slunce mizí a nastává tma. Začínáme tušit, co nás čeká zítra při výstupu na protější Mauna Loa – Dlouhou Horu (4172 mn.m.). Vůdce expedice Ondřej je rozhodnut zítra pohlédnout do ďáblova chřtánu, do největšího kráteru na světě, který je hluboký dvěstě metrů.

Hoku´aweoweo Mauna Loa

Ráno si vyřizujeme ve Visit centre povolení k výstupu na Mauna Loa. Ranger dost nevěřícně kouká na naše data narození a kontroluje, zda máme odpovídající výzbroj a výstroj. Auto necháváme u meteorologické stanice ve 3 000 m.n.m. a předpokládáme, že bychom výstup měli zvládnout za 5 – 6 hodin. Jdeme černou lávou, která místy připomíná hřbety pravěkých zvířat. Místní ji říkají „pahoehoe“ a je velmi stará. Místy našlapujeme po stříbřítě, modře a červeně se lesknoucí lávě, která křupe pod nohama jako rozbité sklo. Té se říká „a´a“ a je mladší. Po lávě jdeme pomaleji, než jsme předpokládali, a když zapadá slunce, máme k útulku, kde chceme přenocovat ještě asi 5 kilometrů.

Sluneční divadlo končí a my zůstáváme uprostřed černočerné lávy v naprosté tmě. Vychází tisíce hvězd a nad obzorem se objevuje jižní kříž. Vytahujeme čelovky, GPS a pomalu se suneme od jednoho kamenného ukazatele ke druhému. Po deváté hodině nacházíme Mauna Loa cabin. Chata je velice primitivní, úzká lůžka jsou po třech nad sebou, ale stejně jako všude v USA nepostrádá téměř luxusní ekologickou toaletu. Ondřej si stele venku pod hvězdami, ostatní uleháme do spacáků uvnitř. Dýchá se špatně a únava je veliká. Východ slunce je opět úžasné divadlo a „úžasné“ je překvapení, že jsme se včera ve tmě potáceli na hraně kráteru Hoku´aweoweo, které je dlouhý 4800 m, široký 2400 m a hluboký 200 metrů. Kolem osmé ráno začínáme sestupovat.  Návrat z pekla je radostný, dokázali jsme to. Večer v hotelu jsme si říkali, že asi málokomu zamrzla na Havaji voda v láhvi.

James Cook a Havajské ostrovy

Druhý den jedeme do národního parku ke stále aktivnímu vulkánu Kilauea, ze kterého dva dny před naším příjezdem začala vytékat láva a tak je téměř celý park uzavřen. Přejíždíme na druhou stranu ostrova, do Kailua-Kona, která vypadá tak, jak si většina turistů Havaj představuje. Hotelové resorty, surfaři a bary. Naším cílem ale opět nejsou pláže a bary, chceme se poklonit kapitánu James Cookovi, objeviteli Havajského souostroví. Najít monument v zátoce, kde v roce 1778 přistál a kde jej později domorodci, když zjistili, že bílí lidé nejsou bohové zabili, není snadné, a tak skáčeme do vody již za šera. Korálové útesy, množství ryb a nikde ani živáčka, konečně havaj! V hotelu budíme úžas, kde že jsme se to byli koupat, Cookova zátoka je totiž plná žraloků.

Pearl Harbor

Druhý den přelétáme na Oahu do Honolulu. Slavná tříkilometrová Waikiki pláž vypadá přesně jako na reklamních prospektech. Mrakodrapy, drahé hotely, bílý písek, modré moře, luxusní promenády. Kdo má rád noční život a plné pláže si tady přijde na své. Jen pozor, i tady platí, že na pláže se nesmí nosit alkohol. Na Oahu se narodil bývalý americký prezident Barac Obama.

Do historie se ostrov však zapsal zejména díky Pearl Harboru. Místu, kde se Američané dočkali své největší potupy. Tehdy, 8. prosince 1941, byla téměř celá námořní flotila kotvící v poklidu v zálivu Pearl Harbor, zničena Japonci. Stojím na zajímavém hranolu, pod nohama jsou proskleným dnem vidět zbytky potopeného křižníku Arizona, který se stal hrobem pro 1700 námořníků a přemýšlím zda vzájemnou nevraživost již spláchly vlny Pacifiku. Navštěvujeme i válečnou loď Missouri, abychom na vlastní oči viděli místo, kde Japonsko podepsalo 2. září 1945 kapitulaci. Návštěva v Pearl Harbor je velmi emotivní, kromě Američanů potkáváme množství Japonců.

Česká stopa na Oahu

Ostrov Oahu je také ideální pro surfing, modernější kitting a pádlování na outrriger – původních polynéských lodích s jedním vahadlem, amou. Výlet na dvousedadlovém outrigru byl další z našich dobrodružství. Na Oahu žije již přes třicet let český single kanoista na divoké vodě, medailista z mnoha mistrovství světa, Karel Třešňák. Jeho dílna zásobuje těmito zajímavými loděmi celou Havaj. Byl naším průvodcem a učitelem. Štíhlá osm metrů dlouhá dvousedadlová loď byla pekelně vratká. Pod sebou jsme měli korálový reef, množství obrovských želv a tiše jsme doufali, že žádnou dravou rybu. Zvrhnutí jsem se ovšem nevyhnula. Jak na těchto kocábkách dokázali původní obyvatelé přeplout Pacifik, si neumím představit.

Karel Třešňák a jeho synové staví outrigger – lodě pro tyto dramatické závody.

Jako jsou u nás populární fotbal a hokej, na Havaji jsou populární distanční závody na těchto dlouhých kanoích. Šestisedadlová loď měří 13.5 metru a váži 140 kg. Jezdí se za obrovských vln od jednoho ostrova ke druhému. Závod na sousední ostrov Molokai je dlouhý 42 kilometrů a podél každé lodě jede motorový člun, ze kterého vždy po třech skáčou závodníci do vln a střídají se za jízdy. Karel Třešňák říká, že kdo to neviděl a neprožil, nedokáže si to představit.

Zahradní ostrov Kauai

Každý havajský ostrov je jiný, nejkrásnější je prý Kauai a říká se mu zahradní ostrov. Hned na letišti si připadáme jako v botanické zahradě. Tady jsme našli ty nejkrásnější pláže, smaragdové moře, bílou pěnu vln, místa na šnorchlování, potápění, korálové útesy a málo lidí. Navštívili jsme deset kilometrů dlouhý Waimea canyon (kterému se říká Pacific Grand Canyon). Toulali jsme se po Hanalei Bay, podél řeky Wailua mezi políčky taro, plodiny, kterou na Havaj přivezli asi Polynésané. Objevovali jsme krásu málo přístupného Na Pali coast. Tady se točil Jurský park a Piráti z Karibiku. Vydali jsme se z pláže Ke´e Beach na 6 kilometrů vzdálený Kalalou Beach. Celá trasa měří sice jen 17 kilometrů, ale výstupy a sestupy jsou velice namáhavé a při dešti doslova životu nebezpečné.

Toto divadlo lze pozorovat jen v únoru a březnu.

Pokud dojdete na konec Na Pali coast, musíte se stejnou cestou vrátit, cesta do civilizace jinudy nevede. Jedná se tedy minimálně o dvoudenní trek. Pro přespání musíte mít povolení a nesmíte se na trase zdržet déle než 5 dní. Na Pali coast patří mezi deset nejkrásnějších míst světa. Pro mnohé cestovatele a turisty je jednodušší a bezpečnější si Na Pali coast prohlédnout z lodě nebo z helikoptéry.

Ostrov Kauai je skutečným rájem. Nenajdete tady žádné mrakodrapy, hotelové resorty jsou schované v palmových a bambusových hájích, hodně turistů bydlí na farmách nebo v menších hotelích. Ostrov hýří barvami, červené ibišky, nádherné růžové a bílé plumerie a další a další květiny, které jsme neuměli pojmenovat. Ochutnávali jsme exotické ovoce, zajímavou směs havajské a japonské kuchyně a ptali jsme se „Mají na Havaji havaj? Mohu potvrdit, na Havaji je havaj. Aloha!“.

Víte, že …

• Havajské sopečné souostroví, které je padesátým státem USA, tvoří osm větších ostrovů Big Island, Maui, Kahoolawe, Lanai, Molokai, Oahu, Kauai a Nihue – zakázaný ostrov a velké množství menších neobydlených ostrůvků.
  • Havajské ostrovy patří k oblastem s nejintenzivnější sopečnou aktivitou na Zemi, výbuchy místních vulkánů jsou ovšem poměrně klidné.
  • Jeden z prvních popisů kráteru sopky Kilauea najdeme v knize Paula Edmunda Strzeleckého, který na vrchol Kilauey a Mauny Loa vystoupil v roce 1838.
  • V poušti Kau nedaleko Kilauey bylo nalezeno mnoho stop obtištěných do sopečného popela po výbuchu, k němuž došlo v roce 1790.

Může se hodit…

Máte-li na Hawaii jen týden leťte na Maui, tam najdete všechno, aktivní vulkány a nádherné pláže. Máte-li více než 14 dní leťte na Big Island, Oahu a Kauai. Havajské ostrovy jsou dobře dostupné ze San Franciska, Los Angeles nebo Seattlu – doporučuji použít leteckou společnost Delta Airlines nebo levnější Alaska airlines. Mezi ostrovy léta místní společnost Hawaii airlines. Trajekty ani lodní linky mezi ostrovy nejezdí.

Stojí za vidění:

Pearl Harbor
www.pearlharborhistoricsites.org
  • USS Arizona Memorial – trasa včetně plavby k lodi a filmového dokumentu trvá cca 1,5 hodiny – vstupné zdarma – je lépe si místa rezervovat
  • USS Battleship Missouri Memorial – prohlídka cca 2 hodiny – vstup zdarma
  • USS Bowfin ponorka + muzeum – prohlídka cca 2 hodiny – vstup 5 dolarů
  • Pacific Aviation Muzeum – prohlídka také cca 2 hodiny vstup cca 5 dolarů

Mezi objekty jezdí zdarma autobus, z bezpečnostních důvodů musí návštěvníci uložit svá zavazadla do úschovny.

Tip na ubytování:

• OAHU – Honolulu – výběr hotelu je velký, cena od 180 US dolarů za dvoulůžkový pokoj. Snídaně se platí zvlášť.
  • KAUAI – Green Acres Cottages, www.greenacrescottages.com – pomerančová farma
  • BIG ISLAND – Royal Kona Resort, 75 5852 Alii Drive, Kailua Hawaii, HI 967 40

Zarezervujte si výhodné ubytování…

Mohlo by se vám také líbit