Cestujeme světem
Cestování za poznáním světa. Reportáže, destinace, rady, tipy a informace přímo od cestovatelů a pro ně.

- Reklama -

- Reklama -

Dovolená na lodi: Holandsko

Foto: Radka Bílá

Holandsko je zemí sýrů. Holandsko je také zemí námořníků, kteří si v hluboké historii podmaňovali kolonie. Také je zemí vyhlášených stavitelů lodí. A také je Holandsko cestovatelskou destinací, která láká především plavbou po kanálech.

Když slyšíme mluvit Holanďana, moc toho jako Češi nepochytíme. Když vidíme napsanou holandštinu, tak pokud mluvíme německy nebo anglicky, máme docela slušnou naději, že budeme rozumět skoro všemu. V mých očích je psaná holandština směsí půl na půl němčiny a angličtiny. To je fakt, který činí pobyt na tomto území příjemným. Nemluvě o tom, že německy nebo anglicky mluví v Holandsku skoro každý.

Dovolená na lodi?

Proč není Holandsko tradiční charterovou destinací? Na tomto místě by asi bylo dobré, vysvětlit význam slova „charter“, což je v podstatě pronájem lodí. No, protože tady nepálí slunce jako na jihu. Není tady tyrkysové moře, které láká, abyste do něj skočili. A navícnám Čechům přijde jako místo, které není společensky dost atraktivní. Když se nás doma zeptají, kde jsme byli na dovolené, a vy odpovíte, že v Holandsku, nemůžete přehlédnout povytažené obočí, signalizující miliony otazníků. To se děje jen proto, že si nikdo neumí jachtařskou dovolenou na lodi v Holandsku představit.

Motorová loď vás nadchne

Za posledních dvacet let vyrostla hlavně díky společnosti Dutchmasters velmi široká skupina lidí, kteří tráví svou dovolenou na motorové lodi na kanálech. Kdo sem totiž jednou zavítal, zcela jistě se bude vracet! To se týká nejen vyznavačů motorových lodí a plavby po kanálech, ale také všech plachtařů.

Holandsko – plachtařův ráj

Holandsko nabízí velmi široké spektrum plachtařských zážitků a každoročně pořádá nespočetně jachtařských závodů na evropské nebo světové úrovni právě díky ideálním podmínkám k plachtění. Například ve vnitrozemí Fríska je spousta marín a sportovních jachtařů. V každé maríně se setkáte s loděmi snad všech okruhových tříd.

Na vnitrozemských jezerech, kterým se tady říká Meer (tedy něco, co v češtině evokuje slovo „moře“), lze plachtit jak na sportovních lodích a na lodích podobných těm našim na českých vodách, tak i na velkých námořních plachetnicích. Na jezerech potkáte rovněž spoustu starých klasických plachetnic, vícestěžňových nebo menších železných s gaflovým oplachtěním a dřevěným stěžněm. Plachtit přes jezera a po kanálech z města do města má také své kouzlo a je to něco pro nás velmi neobvyklého.

Kde sehnat loď?

Všechna vyjmenovaná plavidla lze najmout v charteru. Pokud si však tento charter představujete jako v Itálii, Francii, Chorvatsku nebo Řecku, pak jste vedle. Velkých charterových společností s početnou flotilou lodí je tu poskrovnu. Ale jsou tu a většinou se orientují na německou klientelu, takže i když jste angličtináři, personál to na vás nejdřív zkusí s němčinou. Je tady však spousta malých rodinných charterových společností, které provozují flotilu do deseti lodí a sídlí všude, i ve vnitrozemí, a nejenom na břehu moře.

Výběr správné lodě je základ

Většina plachetnic v Holandsku má malý ponor a nemá problém plavby po kanálech až k moři, což činí dovolenou více než atraktivní. Lodě do 30 stop mají nezřídka ponor jen 120 cm, od třiceti stop nahoru pak je drtivá většina lodí s ponorem 140–150 cm. Lodě nad 40 stop už v místních podmínkách patří k těm velikým, které v žádné maríně nebo přístavišti nepřehlédnete. Tyto lodě pak mají ponor kolem 160–170 cm a mezi nimi se najdou ojedinělé kusy, které byly původně soukromé a určené jen pro plavbu po moři, a mají ponor 200 cm. S takovou lodí na kanály vůbec nemůžete, tam je většinou hranice ponoru 1,40 m a i tak máte mnohdy pod kýlem sotva stopu.

Lodě s ponorem 2 m lze provozovat jen na Ijsselmeeru a na otevřeném moři. Ijsselmeer, který má od severu na jih 80 km a z východu na západ v některém místě 20 km, má na celé ploše hloubku 2,50 až 6,50 m. To jsou hloubky, při kterých už na vás v Chorvatsku nebo jinde ve Středomoří dávno řvou varovné signály palubní elektroniky.

Bezpečně kamkoliv

Holandsko je stejně jako Balt na svém pobřeží obsypáno bójemi, které vás bezpečně provedou mělčinami na otevřené moře nebo do přístavu. Značení je velmi přesné a navigace není tak složitá, jak se může na první pohled zdát. Je prostě jen nezbytně nutné, abyste přesně věděli, kde jste, a orientovali se podle znaků v mapě. Všechny bóje jsou označeny písmeny a čísly, takže při konfrontaci s mapou máte velmi snadno svou přesnou polohu. Jde jen o to se toho nebát a být důsledný.

Také s plachetnicí se stěžněm se dostanete do vnitrozemí k obecnímu molu v centru města. Jediným limitujícím faktorem je již zmíněný ponor. Jinak všechna zdymadla a zvedací mosty fungují bezchybně. Na mapě by měla být u mostu písmena BB (most s obsluhou), abyste měli jistotu, že se nebudete otáčet. Také je nutné sledovat otevírací dobu mostů, která je přes letní měsíce s jistotou od 9 do 19 hodin s tím, že od 12 do 13 je polední přestávka a pak je ještě od půl čtvrté do půl páté pauza na svačinu.

V Holandsku je také spousta mostů s otevíráním na fotobuňku anebo u vyčkávacího místa pro sportovní lodě je na sloupu tlačítko, které stačí manuálně stlačit. Ale to se vše dočtete v almanachu, který je spolu s mapami na všech charterových lodích.

- Reklama -

Levná dovolená

Mně se na Holandsku líbí jedno, že je proti Středomoří výrazně levnější a lidé jsou daleko vstřícnější a přátelštější. Přátelská atmosféra bez jakékoliv falše, která má v jiných teplejších zemích za cíl pumpnout turisty o peníze, je pro mě více než tyrkysové moře a slunce nad hlavou. V Holandsku si totiž vždy skutečně odpočinu. Cesta z Prahy k Ijsselmeeru přijde naftovým úsporným autem na zhruba 4500 Kč, což je polovina toho, než když vyrazím na jih. V domovské maríně parkuji vždy celý týden zadarmo. Komfortně vybavené a dokonale fungující maríny stojí na jeden den 1,50–1,65 eur za metr délky lodě. Aby vám v některých marínách tekla ve sprchách teplá voda, je nutné vhodit do elektronické kasy většinou jedno euro a zmáčknout tlačítko s příslušným číslem sprchovací kabiny. Po tomto úkonu získáte na 5 minut teplou vodu.

Holandsko si zamiluje každý labužník

Ryby a jiné pochutiny stojí v restauracích zlomek toho co na jihu a navíc se nemusíte bát toho, že vám padne čelist, když vám číšník přinese účet za celkovou útratu. A byla by chyba nenakoupit lednici na lodi plnou různých sýrů, které v Holandsku stojí v supermarketech od 4 do 12 eur za kilo. Má to jedinou nevýhodu. Až se vrátíte domů, tak vám přestanou chutnat naše supermarketové sýry 😉 A ty sýry, které vám budou v Čechách chutnat, budou stát u nás doma násobky toho, co si dopřejete v Holandsku. Už jen tento fakt vám nedá spát, abyste se do Holandska zase jednou vrátili.

Plavbu po kanálech zvládne každý

V Holandsku také hodně a často fouká, takže se nejen zdokonalíte v ovládání lodě, ale perfektně si užijete plachtění. Vlny na Ijsselmeeru nejsou vysoké, kdyby měly dva metry, tak už by tam pomalu nezůstala žádná voda, ale jdou blízko za sebou a jsou strmé. Silnější vítr někdy trhá vršky vln a tvoří po hladině takovou horizontální sprchu, ale není to běžný jev. Ijsselmeer platí za dobrý školní revír, ale nelze ho nikdy podceňovat. Se sníženou viditelností, a tím potažmo orientací, dokáže někdy posádku plně zaměstnat.

Plavbu, zejména severem Holandska, po kanálech motorovou lodí však zvládne každý. A skutečně není potřeba mít strach z vody nebo trpět katastrofálními představami o následcích z potopení lodě. I kdyby se loď potopila, což je prakticky nemožné, pak v kanálech je tak málo vody, že byste stále stáli na lodi se suchýma nohama. Pokud se vám při plavbě něco nepodaří, pak to maximálně odnese trup lodě nějakým šrámem. K ničím nepokažené dovolené postačí, když budete při plavbě ohleduplní. Nikam se nebudete cpát a radši každého pustíte. Během týdenní plavby získáte zcela jistě základní dovednosti, které vás napříště zbaví jakýchkoliv obav.

Snadno a rychle na vodu

A to nejdůležitější na závěr. V Holandsku nepotřebujete k vedení lodě žádný průkaz. Prostě si loď zarezervujete, zaplatíte a přijedete. Pouze u větších lodí loděnice vyžadují předchozí praxi a před vyplutím si vás vyzkouší, že umíte loď ovládat. To by ale od vás bylo nezodpovědné, kdybyste bez praxe chtěli začínat na velké lodi. Doporučuji vám proto, abyste na poprvé zvolili loď do 10 metrů délky a vybírali si takovou, která má pomocný příďový motor. Ten vám potom velmi pomůže při manipulaci s lodí v přístavech. Pokud si před takovou plavbou chcete být skutečně jistí, pak určitě nic nezkazíte, když před takovou dovolenou obětujete víkend a naučíte se loď ovládat.

Někdy příště se k Holandsku vrátíme, ale to už představíme konkrétní charterové společnosti, třeba konkrétní lodě, konkrétní lokality a tipy na týdenní plavby.

Víte, že…

  • Holandsko (Nizozemské království) se skládá z pevninského Nizozemska a ze šesti území v Karibském moři: ostrovů Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius a Sint Maarten.
  • 25 % rozlohy státu leží pod úrovní hladiny moře,

    35 % nepřesahuje nadmořskou výšku 1 m.

Může se hodit

Kompletní informace, výběr lodí, videa, výcvik
www.holandskonalodi.cz

Výcvik a kondiční plavby v Praze na Vltavě
www.captainhero.cz

Oficiální název: Nizozemské království 
Název v nizozemštině: Koninkrijk der Nederlanden 
Hlavní město: Amsterdam, den Haag 
Počet obyvatel: 17 366 764 (2018) 
Rozloha: 41 526 km² 
Úřední jazyk: nizozemština 
Měna: euro (EUR) 
Mezinárodní kód: NLD
MPZ: NL
Telefonní předvolba: +31

Nejvyšší bod (evropské části): Vaalserberk (322 m n. m.)
Nejdelší řeka: Rýn (celková délka 1233 km)
Největší přehrada: IJsselmeer (1100 km²)
Nejnižší bod: Zuidplaspolder (7 m pod hladinou moře)

Velvyslanectví ČR: Paleisstraat 4, 2514 JA Den Haag
Tel: +31(0)70/3130031
Nouzová linka: +31/641/315128
Působnost: diplomatická a konzulární pro Nizozemské království včetně ostrova Curacao, ostrova Svatý Martin a ostrova Aruba

Hledáte ubytování? Podívejte se na naše výhodné nabídky…

Booking.com

Mohlo by se vám také líbit
Tropický ráj Maledivy

Levně na jeden z nejkrásnějších lokálních ostrovů Malediv - Ukulhas

Přidej komentář ke článku